Grafika wektorowa w Inkscape

Bardzo fajne grafiki można tworzyć w Corel Draw, Adobe Illustrator - programach płatnych, przeznaczonych do tego celu. Świetnym darmowym odpowiednikiem tych programów jest Inkscape, pozwalający tworzyć grafikę wektorową. Czym jest grafika wektorowa i czym różni się od rastrowej? 

Jak można przeczytać w Wikipedii...

Grafika wektorowa (obiektowa) – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych (w przypadku grafiki dwuwymiarowej) lub brył geometrycznych (w przypadku grafiki trójwymiarowej), umiejscowionych w matematycznie zdefiniowanym układzie współrzędnych, odpowiednio dwu- lub trójwymiarowym. W przeciwieństwie do grafiki rastrowej grafika wektorowa jest grafiką w pełni skalowalną, co oznacza, iż obrazy wektorowe można nieograniczenie powiększać oraz zmieniać ich proporcje bez uszczerbku na jakości. Obrazy wektorowe można łatwo przetwarzać w ich odpowiedniki bitmapowe podając jedynie docelową rozdzielczość obrazu rastrowego. 

Operacja konwersji w przeciwną stronę, tzw. wektoryzacja lub trasowanie, jest trudna i niejednokrotnie nie daje spodziewanych efektów. Głównym problemem jest wyszukiwanie krawędzi, które często nie są tak łatwe do znalezienia przez dany program. Podczas rozwiązywania tego zagadnienia stosuje się często techniki z dziedziny sztucznej inteligencji, najczęściej bada się zmiany parametrów takich jak kontrast, barwa, czy nasycenie.

 Do zalet w stosunku do grafiki rastrowej należą:

Wśród głównych wad wymieniane są:

Grafika wektorowa sprawdza się najlepiej, gdy zachodzi potrzeba stworzenia grafiki, czyli mającego stosunkowo małą ilość szczegółów, nie zaś zachowaniu fotorealizmu obecnego w obrazach. Odpowiednimi przykładami użycia grafiki wektorowej są:

Do opanowania Inkscape przydatne będą tutoriale ze strony: inkscape-tutorial.pl, a udostępnione na kanale youtube: Inskape Tutorial

1. Podstawy

2. Narzędzia, nawigacja, grupowanie

3. Porządkowanie, zmiana koloru, modyfikowanie ustawień

4. Tworzenie, łączenie, edycja obiektów

5. Gradienty, tekst, przycinanie, klonowanie, maski, deseń

 

PRAKTYKA

ZADANIE 1

Przygotuj w Inkskape logo kółka zajmującego się fotografią, grafiką i multimediami o nazwie "Twórcza Pracownia". Zapisz plik z rozszerzeniem png obsługującym przezroczystość oraz formatach grafiki wektorowej. Porównaj i sporządź notatkę.

ZADANIE 2

Strasuj logo szkolne i zapisz w formacie grafiki wektorowej.

>ZADANIE 3

Przygotuj swoje logo w Inkskape używając w nazwie swojego imienia, nazwiska, bądź inicjałów. Użyj symboli graficznych.